15 Dec 2015

Ontwerpbureau Jan wordt Red Donkey

Zeven Jaar geleden waagde ik me aan de grote sprong en richtte ik Ontwerpbureau Jan op. Met vallen en opstaan is het intussen een project geworden waar ik ontzettend trots op ben. Gaandeweg heb ik geleerd dat je je talenten ten volle moet benutten want ‘wat je graag doet, doe je meestal beter’ en andere zaken zoveel mogelijk moet uitbesteden. Door het groeiend aantal projecten nam de administratieve rompslomp te vaak de bovenhand. En laat dat nu juist mijn talent niet zijn.

Ik heb dan ook besloten om me weer meer toe te leggen op mijn ware passie: ontwerpen. Maar dat kan niet zonder dat ik me laat omringen door de juiste mensen die me helpen om nog verder te kunnen groeien. Vandaar dat ik de stap gezet heb om een verregaande samenwerking aan te gaan met Total-e. In de loop van de jaren is Total-e opmerkelijk uitgegroeid tot een one-stop-shop leverancier, exclusief voor eventmanagers, van diensten en materialen die uniek zijn in de Benelux. Total-e groeit, vernieuwt en ze hebben werkelijk alles in huis om elk event tot een unieke belevenis om te vormen. Hun expertise wordt opgedeeld in maar liefst acht verschillende business units:

e-technics
e-quipment
e-furniture
e-xpo
e-signage
e-cuisine
e-concepts
e-people

En daar mag ik deel van uitmaken. Ik neem samen met Total-e de tak van de standenbouw voor mijn rekening en zal dit verder uitbouwen onder de naam ‘Red Donkey’.


Waarom Red Donkey?

Red omdat rood de typerende huiskleur is van Total-e. Donkey omdat een ezel over een uitgesproken persoonlijkheid beschikt. Een persoonlijkheid die zich perfect aansluit bij mijn eigen manier van werken/mijn eigen persoonlijkheid. Ze zijn lief, aanhankelijk, leergierig, trouw, sterk en slim. Deze positieve eigenschappen staan tevens in sterk contrast met een aantal negatieve eigenschappen: koppig en eigenwijs. Nu is het aan mij om te bewijzen dat die negatieve karaktertrekken complete waanzin zijn.


Wat verandert er voor jullie als klant?

In principe niets. Ikzelf blijf het gezicht van Red Donkey en jullie eerste aanspreekpunt. De verandering is vooral achter de schermen merkbaar: meer ondersteuning zowel op administratief vlak als pré en post productie, meer samenwerking en kruisbestuiving om zo tot nieuwe en verrassende inzichten te komen en vooral ook meer tijd om jullie sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Niets dan voordelen dus!

25 Feb 2014

Ontwerpbureau JAN opnieuw genomineerd voor beste stand op Batibouw
De beursstand van bakstenenproducent Nelissen Bricks, een realisatie van Ontwerpbureau JAN, werd voor de tweede keer in twee jaar tijd weerhouden bij de vier beste van de 1200 standen op Batibouw. Ontwerpbureau JAN creëerde een soort pop-up store waarin iedere steen die Nelissen produceert aan het plafond werd opgehangen. Deze stenen ‘portretten’ werden in schuine lijnen tentoongesteld. De vloer volgde dezelfde lijnen, zodat een zekere dynamiek ontstond. In het midden van de stand bevond zich een stenotheek waar de bezoeker elke steen kon zien en voelen. Er hingen ook enkele foto’s van realisaties op. De stand was opgedeeld in een infozone en een tooggedeelte. Jan Hendrix (1979), oprichter van Ontwerpbureau JAN, is een jonge ontwerper die eerst als freelance ontwerper bij JAGA werkte. Zijn bureau is gevestigd op het industrieterrein van Genk – Zwartberg en telt drie medewerkers. Hiernaast kan Jan Hendrix ook rekenen op tien freelancers die de stands bouwen, opzetten en afbreken. Bekijk het artikel hier.

01 Mar 2013

Vernieuwd logo

Een bedrijf dat jaarlijks verdubbelt in omzet en klanten, moet ervoor zorgen dat ook de rest meegroeit. Daarom liet Jan Hendrikx het logo restylen door Esther Noben. Zij liet zich uitdagen door de creatieveling die Jan is en zorgde voor een even creatief en verrassend logo. De letters hebben namelijk alle drie dezelfde vorm, ze zijn enkel anders geplaatst. De kroon op het logo betekent niet dat Jan een fervente royalist is: ‘Ik refereer met die kroon naar ons ‘koninkrijk’ België omdat ik telkens ik in het buitenland ben, voel dat wij als land goed scoren. Zeker in mijn business. Ik ontwerp niet alleen standen, ik stockeer ze ook en dan is België voor een multinational centraal gelegen in het hart van Europa. We scoren ook zeer hoog als een land van ontwerpers. Je had de Antwerpse zes en Raf Simons maakt goede sier bij Dior. Maar ook op vlak van productdesign hebben we toppers als Sylvain Willenz, Alain Gilles en Michaël Bihain. Uit België komen is al zo goed als een referentie. Vandaar die verwijzing.’ 

 

20 Feb 2013

Opnieuw gescoord op Batibouw

De intrigerende stand voor bakstenenfabrikant Nelisssen, scoorde Ontwerpbureau JAN opnieuw een eerste plaats op Batibouw qua standen voor steenfabrieken. In het algemeen was de stand van Nelissen goed voor de 2de plaats op een totaal van 1260. Het is al het tweede jaar op rij dat Ontwerpbureau JAN op Batibouw in de prijzen valt met de stand van Nelissen.

De insteek van Jan Hendrix was om de stand niet meer zo zwaar te maken als in het verleden toen er heelder muren en constructies gemetseld werden, wat telkens minstens tien dagen werk vergde.

Jan Hendrix: ‘Ik wilde alles veel lichter, doorzichtiger maken en toch het hele gamma van Nelissen Bricks tonen. We ontwierpen een soort pop-up store waarin iedere steen die de fabrikant produceert, zichtbaar wordt door ze op te hangen aan het plafond. De stenen ‘portretten’ die gecreëerd werden, hangen in schuine lijnen zodat je vanuit iedere hoek alle stenen kan zien. En de vloer volgt dezelfde lijnen zodat je een zekere dynamiek krijgt. In het midden plaatsten we een ‘stenotheek’ waar de bezoeker iedere steen die Nelissen maakt, kan zien en voelen. Om de stenen zichtbaar te maken in hun realisaties hingen we een aantal foto’s van sprekende woningen op.’

 

01 Aug 2012

Vivabox's knuffelhart, the making of

05 Jan 2009

Nieuwe freesmachine geeft creativiteit nieuwe impulsen

Pop-up stores maken is een kwestie van een goed contact te hebben met de klant, het bedrijf te doorgronden, creatief met die informatie aan de slag te gaan en een uniek en sprekend ontwerp maken. Maar dan moet dat ontwerp nog uitgevoerd kunnen worden en daar bots je dan vaak op technische beperkingen. Om een groot deel van de huidige beperkingen uit de weg te ruimen, investeerde Ontwerpbureau JAN in een nieuwe CNC 2D & 3D freesmachine.

‘Op die manier kan ik mijn grenzen weer iets verleggen omdat de praktische uitvoering nu geen probleem meer is. Deze machine zorgt er voor dat ik de klanten nog meer kan verrassen.’

01 Jul 2008

Burning Man

Een cruciale periode in het leven en werken van Jan Hendrix was zijn deelname met JAGA aan Burning Man. Burning Man is een jaarlijkse kunstmanifestatie en tijdelijke gemeenschap op basis van radicale zelfexpressie en zelfredzaamheid in de Black Rock Desert van Nevada.

Jan: ‘Dat was een indringende ervaring. Ik was er van heel in het begin van het festival en toen voelde dat stuk woestijn aan als één grote leegte. In die immense hoeveelheid zand leerde ik echter al snel dat een mens makkelijk zonder bepaalde luxe elementen. Je begint na een tijdje te leven met de natuur en je leert er hoe je moet omgaan met hitte, kou, dorst, de zon, de elementen … Waar ik vooral door gecharmeerd was, was het principe ‘cradle to cradle’ dat er gehuldigd werd. Na het festival kon je niet zien dat daar duizenden mensen wekenlang gekampeerd hadden.

Toen het festival eenmaal op volle toeren draaide, werd ik meegesleurd in een orkaan van creativiteit. Ik heb er super creatieve mensen ontmoet, prachtige kunstrealisaties gezien en al die indrukken en invloeden als een spons opgezogen. Je ervaart er ook wat een gemeenschap van gelijkgestemde mensen kan betekenen. Je was overal welkom, mocht overal mee eten en drinken en werd langs alle kanten opgevangen. Naast een creatief gebeuren is Burning Man dan ook een bevlogen sociaal evenement.

'Die deelname aan Burning Man heeft mee mijn leven bepaald. Ik besloot niet lang daarna om mijn eigen zaak te beginnen en pas daar nu veel dingen in toe die ik in de woestijn van Nevada geleerd heb. Onder andere dat er geen grenzen zijn. Ik ervaar dat nu nog: als je een goed contact hebt met een klant, kan je echt de grenzen verleggen en komen tot stands die écht tot de verbeelding spreken. 

03 Apr 2008

JAN maakt furore